Švrakava (Bosna a Hercegovina)

Město:Karanovač
Návrat:10 min
Hodnocení: V2 - A1 - 1
Naše hodnocení:4,0 / 10

Snadno přístupný kaňon nedaleko druhého největšího města Bosny a Hercegoviny - Banja Luky.

Příjezd:
Z Banja Luky pokračujte ve směru na Jajce po levém břehu řeky Vrbas. Po několika kilometrech narazíte na most, přes který je značena odbočka na Kněževo. Vydejte se touto cestou  a za mostem se dostanete do obce Karanovač. Obcí projeďte, v cestě plné serpentýn minete lom a až vyjedete na kopec narazíte na první odbočku vlevo, která vede na kamenitou cestu. Po ní pokračujte dolů z kopce až k farmě po levé straně. Zde můžete odstavit auto. Doporučujeme mít 2 vozy a jeden z nich odvézt ke žlutému mostu, který najdete o cca 2,3 Km dále po cestě (na všech 3 rozcestích se vydejte vlevo).

Přístup:
Projděte farmou na louku, ze které je již vidět koryto říčky.

Průchod kaňonem:
Kaňon jsme procházeli ke konci září, v období velkého sucha, kdy byl bez tekoucí vody a zbytky stojaté vody v kaňonu také zrovna nelákaly ke koupání. Rozhodně doporučujeme jít kaňon raději na jaře. Cesta vede nejprve přes balvany, korytem řeky a je lemována lesem. Až zhruba v polovině cesty se říčka více zařezáva do skal a přichází také první slanění. Měří cca 4 metry, není nijak zajištěno a jde i snadno obejít. Přímo v místě, kde obvykle dopadá proud vody je vymletá jeskyně dvoumetrové hloubky a půlmetrového průměru. V případě vyššího stavu vody by to mohla být nebezpečná past. Ale je to také asi jediné nebezpečné místo. Cesta dál překonává několik vyšších balvanů a končí cca 10 metrovým slaněním, které je zajištěno 2 nýty a konči v hlubokém jezírku.

Výstup z kaňonu:
Po poslední a prakticky jediné významné kaskádě se dostanete ven z kaňonu. Cestu k onomu žlutému mostku najdete vpravo přes louku.

Odjezd:
Můžete se vrátit po stejné cestě jako jste přijeli, případně se vydat opačným směrem, obě cesty vedou do obce Karanovač.